כיצד מתמודדים עם חובות גבוהים שנוצרו בעקבות משבר כלכלי?

אין אדם אשר הינו חסין מקריסה כלכלית בין עם מדובר בחובות שנוצרו כתוצאה מיוקר המחייה, פיטורים מעבודה, קריסה עסקית, או כל סיבה אחרת, אשר למרבה הצער הובילו להצטברות חובות גבוהים מאוד, חשוב לדעת שיש פתרונות משפטיים ופיננסיים לבעיה זו.
יש להכיר בעובדה שהמדינה מקנה לאדם אשר נקלע לחובות כלכליים גדולים ש אין באפשרותו שום יכולות להסדיר את חובותיו פתרונות משפטיים.
ישנם מספר אפיקים משפטיים אשר ניתן דרכם להסדיר את החובות:
הסדרת החובות במסגרת הליכי חדלות פירעון, הסדרת במסגרת חוב ההוצאה לפועל – איחוד תיקים/ צווי תשלומים.
הסדר נושים במסגרת חוק חדלות פירעון / הסדר פרטני
לכל אפיק קיימים יתרונות וחסונות ועל כן בכדי לעמוד על המתווה המשפטי המתאים והראוי ביותר למקרה הפרטני יש להיוועץ עם עו"ד מומחה בתחום.
אתייחס הפעם לאפיק המשפטי להסדרת החובות במסגרת הליכי חדלות פירעון, ואציג את התועלות בהליך הנ"ל ובד בבד את החסרונות שיש בו.
המחוקק ראה לנגד עיניו את המצוקות הקיימות לאזרח אשר נקלע לחובות כבדים ושאין לו שום סיכוי ויכולת לפרוע חובותיו, ועל כן יצר במסגרת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי מנגנון אשר יביא לשיקומו של החייב ועד למתן צו הפטר מחובותיו, ומנגד מנסה לקדם את הרציונל הנוסף של מקסום ההגנה על הזכות הקניינית של הנושה אשר לו חייבים כספים.
האיזון בין שתי אינטרסים אלו אשר לכאורה מתנגשים האחד בשני היא המלאכה אותה נדרש בסופו של יום בית המשפט לאזן וזו מלאכה אשר דורשת כובד ראש, שכן משני צדדי המתרס עומדים נפשות ומשפחות שלמות אשר יכולות להיפגע באופן משמעותי מהתוצאה ככל שתהיה.
באופן כללי מי שיכול להיכנס להליכי חדלות פירעון הוא אזרח אשר סך חובותיו עולה על 166,000 ₪
והסכומים מתעדכנים מעת לעת. (לבעלי חובות בשיעור נמוך יותר מהסך הנ"ל גם יש פתרונות במסגרת
הליכי חדלות פירעון אשר ינוהלו בלשכות ההוצל"פ האזוריות)
היתרון: בהליכי חדלות פירעון ניתן דרכן לקבל הפטר מהחובות ובכך לצאת לדרך חדשה בחיים נקייה מחובות עיקולים והגבלות ולהשיב את השלווה לחיים.
החסרונות: מדובר בהליך מסועף הטומן בחובו כללים ודגשים רבים אשר יש לעמוד עליהם באופן דווקני מבלי לסטות מהם כלל כגון: עמידה בצו התשלומים/ הגשת דוחות על הכנסות והוצאות דו חודשיים /התייצבות לבירור / שיתוף פעולה מלא עם בעלי התפקיד, וחשיפה מלאה של מסת הנכסים.
במידה והחייב עמד בכל התנאים הללו והתנהל כראוי בהליך ובהנחה וחובותיו נוצרו בתם לב, המלאכה שנותרה היא לאזן בין מסת זכויותיו לבין מסת חובותיו ובהתאם לכך לקבוע את תכנית השיקום הכלכלית שתושת עליו במסגרת הדיון.
חשוב לציין כי במידה ומדובר בחייב אשר מחזיק בזכויות כספיות, מקרקעין, תביעות תלויות עתידיות הדבר עלול להיחשב במקרים מסוימים כמסת נכסים לטובת החייב ובמצב דברים זה, ככל ולא מדובר בזכויות אשר המחוקק מגן עליהם התועלות בניהול הליך המדובר יהיו פחות כדאיות.
ישנם סוגיות רבות שנדבר עליהם בהמשך בנוגע לניהול נכון ותקין של ההליך.
חשוב לציין כי יש לקבל ייעוץ משפטי ראוי ונכון אשר מראש צופה פני עתיד וכל הקשיים אשר עלולים
להתעורר במסגרת ניהול ההליך, וכאן החובה של המייצג להעלות עליהם עוד בשלב טרום הגשת הבקשה.

האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי ואין להסתמך על דברים אלו מבלי לקבל ייעוץ משפטי
באופן פרטי.

Leave a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *