מה יעלה בגורל דירת המגורים במסגרת ניהול הליכי חדלות פירעון?

הליך חדלות פירעון למעשה נועד להסדרת המצב הכלכלי בעקבות התאונה הכלכלית שאליה נקלע החייב וביחד עם זאת להגן על הזכות הקניינית של הנושה. אחת הסוגיות המורכבות ביותר בניהול הליכי חדל"פ הינה האיזון בין הזכות של החייב לקורת גג לבין זכות הנושה לקבל את קניינו.
כאשר לחייב נכסים בדמות דירת מגורים יש לתת את הדעת על כך כי ברוב רובם של המקרים החייב יצטרך להשלים את שווי זכויותיו בדירה בהפחתה של הוצאות ודיור חלוף. ערכי הדירות כיום בשיאם, ועל כן ברוב המקרים פדיון הזכויות בדירת המגורים יניבו סכומי כסף משמעותיים.
חוק חדלות פירעון בשונה מפקודת פשיטת הרגל למעשה שמט מתחת ידי החייבים את הגנת דירת המגורים וזו אולי אחת הבעיות המרכזיות סביב החוק אשר ללא ספק מדובר בבעיה מאתגרת במיוחד. אם נפשט את הדברים להלכה למעשה התוצאות יהיו כך, לרוב, חייב שבבעלותו דירת מגורים יצטרך לפדות את חלקו היחסי בדירה בקיזוז דמי דיור חלוף אשר להם יהא זכאי.
דמי דיור חלוף למעשה הם תקצוב שמקבל היחיד מתוך כספי המכירה של דירת המגורים לצורך שכירות לתקופה שאותה הגדיר החוק. שווי דמי הדיור החלוף תלויים במספר פרמטרים למשל: הרכב התא המשפחתי,  האזור הדמוגרפי, גודל הדירה, מצב כלכלי וכו'. חישוב דמי דיור החלוף משתנה ממקרה למקרה כאשר באופן עקרוני תקופת דיור החלוף גם תלויה במידה ואם על הדירה רשומה משכנתא או לא.
החוק באופן כללי קובע תקופת ברירת מחדל לדירה עם משכנתא כאשר במקרה זה תקופת דיור חלוף בת 18 חודשים, ואילו דירת מגורים ללא משכנתא תקופת ברירת המחדל הינה בת 48 חודשים. 
בחינת הנתונים ההלו קריטיים ביותר ויש לתת עליהם דגש בטרם כניסה להליך חדל"פ מאחר ולעיתים רבות כמעט ואין ביכולת החייבים כלל לפדות את דירת המגורים בתמורה לתשלום אשר לכאורה היה אמור להתקבל לקופת הנשייה אלמלא הייתה נמכרת הדירה ובמצב דברים זה ינוהלו הליכי כינוס ומכירת דירת המגורים.
יודגש כי לבית המשפט שיקול דעת רחב יותר אשר ביכולתו למצוא פתרונות מקילים יותר לחייבים אשר בבעלותם דירת מגורים ואף להורות על דמי דיור חלוף לתקופה ממושכת, ובמקרים קצת יותר מורכבים אף להותיר את הדייר בדירתו למשך כל חייו, אך הכול בהתאם לנתונים של ובהתאם לרמת הקושי ומצבו של החייב. יחד עם זאת, כאשר קיימים נתונים אלו יש להיערך בהתאם ולבדוק האם ההליך הנ"ל ותוצאותיו יהיו כדאיים.
אז במידה ואתם שוקלים הליך כלשהו להסדרת חובות התייעצו עם גורמים מוסמכים בעלי ניסיון רב בכדי שהתוצאה שתקבלו תהיה הטובה ביותר עבורכם.
האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי ואין להסתמך על דברים אלו מבלי לקבל ייעוץ משפטי באופן פרטי.
 

Leave a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *